Dörrklocka lagad till ingen nytta

I slutet av Augusti så skaffade jag en trådlös dörrklocka för jag var trött på det höga skärande ljudet från summern som hör till lägenheten. Den fungerade ett  litet tag men till slut så fick jag veta att den inte längre fungerade. Jag vet inte när den slutade att funka då jag har få gäster.

Nåväl  jag plockade bort mottagaren från väggen där den satt och satte i batterier så jag kunde ta med den ner till sändaren för att försöka få dem att få kontakt med varandra igen med hjälp av de instruktioner som finns. Det lyckades inte, klockan gjorde ett ljud ifrån sig när en viss knapp hölls inne för länge men sändaren fick ändå inte kontakt med den efteråt.

Jag var tvungen att ta isär mottagaren något för att nå knappen ifråga, luckan som täckte den ville inte loss. När jag gjorde det fick jag se att en sladd var loss. Jag visste inte då om detta var ett fel eller inte men orkade inte krångla utan lät den ligga till en kompis kunde ta en titt på den. Han konstaterade att batteriet till sändaren var slut då den led som ska lysa inte gjorde det. Byte till ett nytt batteri hjälpte inte annat än att lampan lös.

Efter att den lösa kabeln skalats något och hållits emot den plats där den borde ha suttit så ringde det när man tryckte på sändaren så lösningen var alltså att löda fast den kabeln igen. PGA allmän nedstämdhet så dröjde det till idag innan jag drog fram lödstationen och försökte löda den. Efter en del krångel där jag lyckades löda loss den andra kabeln som satt på samma ställe så fick jag på den och med en lödning som inte såg för dålig ut. Det hela var en bra påminnelse varför jag sällan löder. Naturligtvis var jag på en av kablarna till högtalaren.

Nåväl när att var sagt och gjort så testade jag igen att trycka in den knapp på baksidan som skulle hållas inne en viss stund innan man tryckte på sändaren. Men inget skedde så jag trodde att de uppladdningsbara batterierna som tillfälligt användes var slut så jag bytte till alkaliska. Efter att ha hållit inne knappen på mottagaren länge så spelades ett ljud upp men andra tryckningar på sändaren gjorde ingen skillnad. Då såg jag att batteriet var slut.

Jag fattar inte hur det kunde ske då jag bytte för någon månad en och så jävla snabbt ska inte ett sådant batteri ta slut, speciellt inte ett från energizer så nu vet jag inte vad jag ska göra. Det verkar som att sändaren käkar batterier och det är inte kul. Dörrklockan köptes från conrad och är en billig sak som de säljer under sitt eget märke. Det känns inte värt att krångla med returer då den låg på 99 spänn. Lär kosta något sånt att skicka tillbaka och dessutom har jag ju gjort saker med den. Men jag vill verkligen inte gå tillbaka till summern så det blir att leta efter andra inte för dyra dörrklockor som är av bättre kvalitet.

Föregående inlägg
Kommentarer är stängda.